Zafer: Zehirli savaş gemisi Clemenceau Fransa’ya geri döndü!

Düşüncelerinizi Özgür Bırakın
Cevapla
ÖZGÜRLÜK
Yüzbaşı
Yüzbaşı
Mesajlar:767
Kayıt:18 Tem 2007 15:13
Burç:Koç
Zafer: Zehirli savaş gemisi Clemenceau Fransa’ya geri döndü!

Mesaj gönderen ÖZGÜRLÜK » 16 Ağu 2007 13:52

Fransa Cumhurbaşkanı Chirac asbest dolu savaş gemisi Clemenceau’yu geri çağırdı. Gemi rota değiştirip Fransa’ya dönecek. Eylemlerimiz, Chirac’a gönderilen e-postalar Fransa’yı kendi zehirli atığını Hindistan’a atmaktan vazgeçirdi.

Greenpeace Fransa Yönetim Direktörü Pascal Husting, “Bu, uluslararası hukuk için, Hindistan’daki ve Asya’daki bütün işçiler için bir zaferdir. Günümüzün küreselleşmiş dünyasında Fransa ve Hindistan gibi ülkelerin kendi sorumluluklarını utanmadan gezegenin başka korunmasız noktalarına yığmaktansa, birlikte hareket edip küresel adaleti yaşatmaları hayati önem taşır.” diye konuştu.



Geçtiğimiz Aralık ayında Fransa’nın asbest gibi zehirli maddelerle dolu eski bir savaş gemisini Hindistan’a atmaya çalışmasına dikkat çekmiştik. Fransa – bizim Clemenceau’nun Fransa’nın Toulon limanından çıkmasını önlemeye yönelik bütün eylemlerimize rağmen – kendi zehirli atığıyla uğraşmak istemedi. Fransa’nın asbest, PCB, kurşun, cıva ve diğer zehirli maddelerle dolu 27,000 tonluk bir savaş gemisini, yoksul Hindistanlı işçilerin her gün yaralandığı ve öldüğü bir tersanede parçalatmasının yanlış olduğunu söyledik. Fransa yaptığının doğru olduğunda ısrar etti ve gemiyi Hindistan’a yolladı.



Onların yakasını bu kadar kolay bırakmayacaktık. Ocak ayında, Akdeniz’de gemiye yeniden çıktık ve Mısır’dan, geminin geçişine izin vermemesini için çağrıda bulunduk. Fransız hükümeti geminin Hindistan’daki gemi yıkım sahillerine ulaşmasını sağlamak için duruma en yüksek mevkiden müdahale etti.



Aynı anda Hindistan’da skandal medya ve kamuoyunda giderek büyüyordu.



Greenpeace ve bizim asbest karşıtı müttefiklerimiz Fransız ve Hindistan mahkemelerinde davalar açtılar ve Hindistan mahkeme bir karara varana kadar geminin Hindistan sularına girmemesi emrini verdi. Dünyanın dört bir yanındaki sanal eylemciler, Fransız hükümetini geminin Fransa’ya dönmesini talep eden e-postalarla bombardıman ediyorlardı. Fransa asbest dolu geminin Hindistan'a gidişini durdurmadı.



Hindistan Hükümeti sindikçe ve Fransa Hükümeti gemiyi atma planında ısrar ettikçe medyanın ilgisi arttı ve gemi, kamuoyu muhalefetinin rüzgarına karşı seyrettiği her günde Fransız ve Hindistan halkının kızgınlığı daha da arttı.



Fransız Yüksek Mahkemesinin Greenpeace’in haklı olduğunu açıklayan kararı Başkan Chirac’ın Hindistan’a yapacağı resmi bir ziyaretten birkaç gün önce duyuruldu. Chirac, geminin rota değiştirip Fransa’ya döneceğini açıkladı. Fransa’daki skandal, Fransız Savunma Bakanının gemide bulunan 30 ton asbestin hesabını veremeyeceğini söylemesi üzerine iyice alevlendi.



Clemenceau davası zengin ülkelerin zehirli atıklarını fakir ülkelere dökmesindeki ahlaki adaletsizliğin sembolü oldu. Gemiyi başka ülkelere yıkma girişimi başarısız olunca, Fransa en sonunda kendi yarattığı zehirli atığı kendi temizlemek zorunda bırakıldı.



Bizler bu zaferi ve Clemenceau’nun Fransa’ya dönüşünü kutlarken, bu vakanın aslında çok büyük bir problemin küçük bir parçası olduğunu da unutmuyoruz. Her yıl asbest, PCB, ağır metaller ve zehirli maddelerle dolu, ıskartaya çıkarılmış bir gemi filosu insan sağlığına ve çevreye korkunç zararlar veren ilkel metotlarla parçalanmak üzere Bangladeş, Hindistan, Çin ve Pakistan’a gönderiliyor. Gemi parçalama işlemi, eninde sonunda gelişmekte olan ülkelere atılan zehirli atıkların nasıl bir ticaret aracı olarak kullanıldığının en somut kanıtı – ancak bu ticaret daha küçük, gündelik aletlerden oluşuyor; telefonlar, bilgisayar parçaları ve portatif elektronik aletler gibi.



Zengin ülkelerin Clemenceau örneğine bakıp, zehirli atık üretimlerini azaltmaları ve ürettikleri zehirli atıkları fakir ülkelere dökmekten vazgeçmeleri gerektiğine inanıyoruz. Ancak etkili eylemler başka bir Clemencau skandalını önleyebilir.



BİR HAYALET GEMİNİN HİKAYESİ



1997: Gemi Toulon, Fransa’da ıskartaya çıkarıldı.



2001: Gemiyi Akdeniz’de “yapay bir mercan” olarak batırma girişimi, çevreci otoritelerin geminin içinde bulunan asbestin aslında bir mercan yapmak için gerçekten kötü bir madde olduğuna karar vermesi üzerine başarısız oldu.



2003: İspanyol gemi parçalama şirketinin gemiyi Türkiye’ye yollama girişimi Türkiye gemiyi kabul etmeyince başarısız oldu.



2003: Alman şirketinin gemideki görünen asbesti İtalya’da sökme girişimi artan maliyetler nedeniyle başarısız oldu.



2003: Aynı şirketin gemiyi Yunanistan’da arındırdıktan sonra Bangladeş’e gönderme girişimi Yunanistan gemiyi karasularına kabul etmeyince başarısız oldu.



2005: Gemiyi sökülmek üzere Hindistan’a gönderme girişimi Fransa’daki asbest karşıtı eylemcilerin açtığı davalar sonucunda başarısız oldu.



2005: Fransız mahkemeleri geminin kaderini “askeri bir mesele” ilan ederek olaydan çekildiler. Savunma bakanlığı gemiyi Hindistan’a yollama planını açıkladı. Greenpeace eylemcileri Toulon’da gemiye çıktılar ve 24 saat süreyle gemiyi işgal ederek geminin Fransa’da kalmasını talep ettiler.



2006: Gemi Hindistan’a gitmek üzere Toulon’dan ayrıldı. Greenpeace 12 Ocak’ta yeniden gemiye çıktı ve Mısır’a geminin yasallığını araştırması için çağrıda bulundu. Mısır gemiye Süveyş Kanalı’ndan geçmemesini söyledi, fakat Fransa pazarlık ederek Clemenceau’nun 22 Ocak’ta geçişini sağladı.



2006: Hindistan Yüksek Mahkemesi geminin Hindistan’a girip giremeyeceğini karara bağlamak üzere toplandı. Fakat, bunun yerine bölünmüş bir karara vardılar ve geminin kaderinin kamuoyu tarafından tartışılmasını engellemek için bir susma emri çıkardılar. Devlet Konseyi – Fransız Yüksek Mahkemesi – geminin Hindistan’a gidişinin askıya alınmasını Avrupa hukukunun çiğnenmiş olabileceği gerekçesiyle önerdi.



2006: 15 Şubat’ta, Hindistan’a yapacağı ziyaretten beş gün önce, Fransız Cumhurbaşkanı Chirac, Devlet Konseyi’nin gemiyi geri çağırma kararını açıkladı.

http://www.greenpeace.org/turkey/di-er- ... irli-kirli" target="_blank


Cevapla

“Özgür Düşünce & Felsefe” sayfasına dön